Oczywiste jest, że osobom prowadzącym firmę zależy na jak największej sprzedaży swoich produktów i usług. Mniej oczywiste jest, że istnieją pewne aspekty, działania i detale, których umiejętne wykorzystanie może taką sprzedaż efektywnie zwiększyć.
O czym więc warto pamiętać przygotowując ofertę lub kontaktując się z Klientami?
Bardzo przydatną umiejętnością jest dopasowanie stylu rozmowy/pisma do Klienta.
Klienci w kontakcie bywają różni: czasem bardzo oficjalni, zdystansowani, nieufni, a czasem bezpośredni, wyluzowani, otwarci. Warto więc zachować elastyczny styl, by mową i słowem pisanym w jak największym stopniu upodobnić się do stylu prezentowanego przez Klienta. Gdy sprzedawca stara się nadawać na tych samych falach co Klient, z pewnościa zwiększa swoją szansę na pomyślne zawarcie transakcji. Jak więc tego dokonać? Podsuwamy garść porad i ciekawostek, które mogą okazać się pomocne w tym zagadnieniu...
- jeżeli ktoś zwraca się oficjalnie (np. "Witam serdecznie" lub "Szanowny Panie") to należy pamiętać o wzajemności we wzrotach grzecznościowych i zachowaniu poważnego, konkretnego stypu wypowiedzi
- jeśli Klient zwraca się po imieniu (mimo braku oficjalnego zawarcia znajomości), warto być równie bezpośrednim i traktować go jako chwilowego kolegę
- jeśli Klient przesyła krótkie i rzeczowe zapytania, nie należy zasypywać go szczegółową i obszerną ofertą: warto skupić się na najważniejszych informacjach, unikając zbętnych specyfikacji i detali, które mogą Klienta zniechęcić lub po prostu znudzić
- jeśli jest przeciwnie i Klient się rozwodzi nad szczegółami oferty, zadaje dużo pytań i wymaga licznych konsultacji, wtedy należy cierpliwie i opisowo odpowiadć i wyjaśniać wszystkie potrzebne szczegóły, by zaspokoić jego głód wiedzy i aby rozwiać wszelkie wątpliwości, które stoją na drodze do sukcesu w zawarciu transakcji
- nie jest wskazane krytykowanie konkurencyjnych ofert i usilne zniechęcanie do nich: w zamian warto tak przedstawić własną ofertę, by wszystkie inne wypadły mniej atrakcyjnie
- wszystkie kontakty i ustalenia z klientem bezpiecznie jest opierać na korespondencji ― w razie problemów czy konfliktu, zawsze można wtedy odwołać się do konkretnych słów i racji
Kluczem do suksesu jest empatyczne słuchanie potrzeb Klienta, w następstwie czego jesteśmy w stanie skuteczna wyjść im na przeciw, zyskać porozumienie, a nawet nowego Klienta!.
Wyrobienie w sobie takiej umiejętności nie tylko przyda się w procesach sprzedażowych, ale na pewno okaże się też przydatne w codziennym życiu w relacjach międzyludzkich.
Ale o tym już w następnej części.