PL | DE
Blog / Nadawanie na falach Klienta może zwiększyć Twoją sprzedaż!

Oczywiste jest, że osobom prowadzącym firmę zależy na jak największej sprzedaży swoich produktów i usług. Mniej oczywiste jest, że istnieją pewne aspekty, działania i detale, których umiejętne wykorzystanie może taką sprzedaż efektywnie zwiększyć.

O czym więc warto pamiętać przygotowując ofertę lub kontaktując się z Klientami?

Bardzo przydatną umiejętnością jest dopasowanie stylu rozmowy/pisma do Klienta.

Klienci w kontakcie bywają różni: czasem bardzo oficjalni, zdystansowani, nieufni, a czasem bezpośredni, wyluzowani, otwarci. Warto więc zachować elastyczny styl, by mową i słowem pisanym w jak największym stopniu upodobnić się do stylu prezentowanego przez Klienta. Gdy sprzedawca stara się nadawać na tych samych falach co Klient, z pewnościa zwiększa swoją szansę na pomyślne zawarcie transakcji. Jak więc tego dokonać? Podsuwamy garść porad i ciekawostek, które mogą okazać się pomocne w tym zagadnieniu...

  • jeżeli ktoś zwraca się oficjalnie (np. "Witam serdecznie" lub "Szanowny Panie") to należy pamiętać o wzajemności we wzrotach grzecznościowych i zachowaniu poważnego, konkretnego stypu wypowiedzi

  • jeśli Klient zwraca się po imieniu (mimo braku oficjalnego zawarcia znajomości), warto być równie bezpośrednim i traktować go jako chwilowego kolegę

  • jeśli Klient przesyła krótkie i rzeczowe zapytania, nie należy zasypywać go szczegółową i obszerną ofertą: warto skupić się na najważniejszych informacjach, unikając zbętnych specyfikacji i detali, które mogą Klienta zniechęcić lub po prostu znudzić

  • jeśli jest przeciwnie i Klient się rozwodzi nad szczegółami oferty, zadaje dużo pytań i wymaga licznych konsultacji, wtedy należy cierpliwie i opisowo odpowiadć i wyjaśniać wszystkie potrzebne szczegóły, by zaspokoić jego głód wiedzy i aby rozwiać wszelkie wątpliwości, które stoją na drodze do sukcesu w zawarciu transakcji

  • nie jest wskazane krytykowanie konkurencyjnych ofert i usilne zniechęcanie do nich: w zamian warto tak przedstawić własną ofertę, by wszystkie inne wypadły mniej atrakcyjnie

  • wszystkie kontakty i ustalenia z klientem bezpiecznie jest opierać na korespondencji ― w razie problemów czy konfliktu, zawsze można wtedy odwołać się do konkretnych słów i racji

Kluczem do suksesu jest skuteczna identyfikacja Klienta na starcie kontaktu ― czyli trafne wyczucie, czy mamy do czynienia z laikiem, czy profesjonalistą.

Wyrobienie w sobie takiej umiejętności nie tylko przyda się w procesach sprzedażowych, ale na pewno okaże się też przydatne w codziennym życiu w relacjach międzyludzkich.