Czy jesteś zadowolony z efektów prowadzonych działań marketingowych i poziomu sprzedaży? Jeśli tak, to gratulujemy serdecznie, bo tak prowadzona sprzedaż, to w dzisiejszych czasach nie lada sztuka! Jeśli nie, to zachęcamy serdecznie do szybkiego zweryfikowania swoich działań w oparciu o kilka uniwersalnych zasad marketingowych wymienionych poniżej. Być może w zasięgu ręki są znacznie większe możliwości i korzyści do wypracowania?
Zasady te stanowią fundament solidnej, mocnej sprzedaży w każdej niemal branży. Warto na nich bazować, ze względu na prostotę i gwarancję otrzymywanych efektów. Sprawdzamy to każdego miesiąca na własnej skórze!
1. Sumiennie wybierz swoją grupę docelową odbiorców, dla której tworzysz rozwiązania, świadczysz usługi czy produkujesz. Kieruj się w tym zasadą znaną od lat "jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego"! Precyzyjne określenie grupy docelowej, to krok, którego nie można pominąć, w celu stworzenia skutecznych akcji marketingowych. Choć nie jest to łatwe zadanie i z pozoru może wydawać się ograniczające, umożliwia ono na znaczne ograniczenie wydatków, zwielokrotnienie efektywności oraz optymalizację działania.
2. Słuchaj swoich Klientów. Pytaj się czy są zadowoleni, z czym mają kłopot. Rozwiązując problemy swoich Klientów, skupiasz się na doskonaleniu swoich usług i produktów, co czyni cię lepszym od konkurencji i jednocześnie stanowi najszybszą drogę do wyróżnienia się w branży. To najtańsza, a jednocześnie najskuteczniejsza metoda na udoskonalenie swoich produktów, czy usług.
3. Nie walcz cenowo z konkurencją, tylko mierz się z nią. Staraj wyróżniać się na jej tle jakością lub kompleksowością. Wyznawaj zasadę, że konkurencja powinna motywować do bycia lepszym, a nie prowadzić do wzajemnego wyniszczania się na rynku.
4. Ułatwiaj i upraszczaj proces zakupu. Unikaj błędów, które wciąż można napotkać u wielu firmach, a do których należą: archaiczna strona firmowa, sztywne i skomplikowane zasady sprzedaży, pobierane zbyt wielu danych osobowych przy zakupie, długi czas oczekiwania na odpowiedź w relacji sprzedawca-klient, trudne dotarcie do oferty w Internecie.
5. Stwórz bazę klientów i oferuj im od czasu do czasu darmowy bonus, wykorzystując przy okazji zasady marketingu szeptanego i wirusowego. Nie ograniczaj się tylko do prostszych działań bazujących na płatnych reklamach na FB, IG czy Google Adwords.
6. Skupiaj się na Klientach najbardziej wartościowych. Zastosowanie ma tutaj zasada Pareta: 10 lub 20% Klientów stanowi 80% dochodów firmy. Twórz i utrwalaj wśród najbardziej dochodowych Klientów swoją markę osobistą, aby chcieli kupować od Ciebie.
7. Wspieraj aktywnie swoją markę i produkty opiniami Klientów, atrakcyjnymi zdjęciami, a nawet odpowiednim działaniem charytatywnym lub aktywnością w fundacjach.
8. Odpowiednio wykorzystuj media społecznościowe, a w szczególności Yt, FB, IG, Linkedin, czy TikTok. Przez odpowiednie wykorzystanie mamy na myśli dawanie wartość, a nie tylko przechwałki i pustą reklamę, np.: pokazanie się od strony specjalisty, który wprowadza w temat i udziela porad.
9. Śledź trendy w swojej branży i zmiany na rynku. Idź tam, gdzie idą Twoi Klienci, pamiętając że jedyną stałą na ziemi jest „Zmiana.” A to oznacza również dostosowanie nie tylko działań produkcyjnych i przekształcanie się, ale również zmianę form reklamy i sprzedaży.
10. Gdy trafia do Ciebie Klient, nie zostawiaj go bez obsługi, nawet jeśli realizacja zlecenia Cię nie interesuje i miałbyś go odesłać do konkurencji. On pozytywnie zapamięta oddaną mu przysługę, a konkurencja stanie się dłużnikiem i być może to ona przyśle do Ciebie innego Klienta. Najlepszy model biznesowy to model Wygrana-Wygrana (Win-Win), więc działaj zgodnie z nim.
11. Jeśli dysponujesz dobrym i pewnym produktem, gwarantuj satysfakcję. Warto też proponować okres próbny albo zwrot pieniędzy - to jedna z najsilniejszych metod podnoszących sprzedaż.
12. Oferuj sprawną i przyjemną obsługę sprzedaży. Ludzie wolą widzieć, że za towarem, który kupują, stoi osoba, a nie maszyna. Miłym dodatkiem do sprzedawanego produktu może być np. karteczka z podziękowaniem za transakcję. Pamiętaj też o wyważonej ilości powiadomień mailowych. Nadmierne systemowe komunikaty potwierdzające mogą być dla Klientów uciążliwe.
Sztuką sprzedaży jest działać tak, by obsłużony Klient jednorazowy stał się Klientem powracającym. Praca z osobą zadowoloną po wcześniejszej transakcji jest znacznie łatwiejsza, przyjemniejsza, a przede wszystkim należy pamiętać o tym, że kontakt z Klientem powracającym to nawet 10 razy mniejszy koszt dla firmy, niż pozyskanie Klienta nowego.
Przedstawiona lista to fundament, wskazówka w którym kierunku zacząć działać, gdyż sama sprzedaż jest działem ogromnym i fascynującym, zwłaszcza że dotyczy każdego z nas.